W roku szk. 2015/2016 siedmioosobowa grupa uczniów klasy II D,  II E i II B wzięła udział w projekcie edukacyjnym pt. „Mury na świecie – burzyć czy budować?. Problem uchodźców w Europie”.

Celem projektu było:

  • zapoznanie się z historycznymi murami i rolą jaką spełniały w przeszłości i obecnie (wał Hadriana, rzymskie limesy, mur chiński, berliński, mur na granicy Korei Północnej i Południowej, mur na granicy USA i Meksyku, mur w Jerozolimie),
  • poznanie nowych murów budowanych w ostatnich latach i miesiącach (mury na granicy węgierskiej, bułgarskiej, tureckiej)  i ich rolą,
  • zgłębienie problemów migracji do Europy, poznanie kierunków szlaków migracyjnych i danych statystycznych  dot. wielkości migracji,
  • poznanie na podstawie różnych źródeł  stanowisk  państw europejskich  i Polski  wobec problemu uchodźców,
  • poznanie przyczyn i skutków narastającej migracji,
  • przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców gminy Turawa i Ozimek  badającej stosunek w/w  do uchodźców,
  • poznanie ośrodków dla uchodźców w Polsce i ewentualnych kosztów z ich przyjęciem związanych,
  • budowanie postawy otwartości i tolerancji wobec imigrantów politycznych, przełamywanie stereotypów.

Problemem w projekcie było przełamywanie barier i zmiana nastawienia młodych ludzi do imigrantów. Za główną przyczynę exodusu z Afryki, Bliskiego Wschodu i innych państw Azji uczniowie uznali  wojnę w Syrii, strach o bliskich,  trudną sytuację ekonomiczną  ludzi, często głód,  brak pracy i perspektyw w miejscu zamieszkania,  nierówności społeczne - podział społeczeństw na biednych i bogatych oraz przyczyny religijne.

Sam temat okazał się dosyć trudny, szczególnie po wydarzeniach w Calais, Kolonii, Paryżu. Uczniowie zauważyli, że wraz z narastającą  migracją zmienia się nastawienie społeczeństw europejskich do uchodźców. Rząd Polski i Węgier, a nawet mieszkańcy naszych  opolskich gmin również nieprzychylnie ustosunkowują się do problemu migrantów. W Unii Europejskiej, w której brak solidarności w działaniu, powstają nowe mury, a  Europa dzieli się.

Młodzież zadawała sobie pytanie, czy w takiej podzielonej Europie będzie się w przyszłości dobrze mieszkać i żyć?

W projekcie udział wzięli:

1. Justyna Bochenek,
2. Laura Klimas

3. Michelle Kutz

4. Aleksandra Lyp

5. Oliwia Salzbrunn

6. Adam Kowalczyk

7. Cezary Rogowski

Opiekunami uczniów byli: Barbara Russak i Sylwia Widawska.

Efekty pracy uczniów przedstawiono w postaci wystawy na korytarzu  w segmencie C, II piętro oraz zostaną zaprezentowane w dniach 6-12.06 uczniom klas I na lekcjach wychowawczych. Zapraszamy do obejrzenia wystawy!.

S. Widawska, B.Russak

.  

 

Galeria
 do góry