Projekt edukacyjny "Mury na świecie - burzyć czy budować"
W roku szk. 2015/2016 siedmioosobowa grupa uczniów klasy II D, II E i II B wzięła udział w projekcie edukacyjnym pt. „Mury na świecie – burzyć czy budować?. Problem uchodźców w Europie”.
Celem projektu było:
- zapoznanie się z historycznymi murami i rolą jaką spełniały w przeszłości i obecnie (wał Hadriana, rzymskie limesy, mur chiński, berliński, mur na granicy Korei Północnej i Południowej, mur na granicy USA i Meksyku, mur w Jerozolimie),
- poznanie nowych murów budowanych w ostatnich latach i miesiącach (mury na granicy węgierskiej, bułgarskiej, tureckiej) i ich rolą,
- zgłębienie problemów migracji do Europy, poznanie kierunków szlaków migracyjnych i danych statystycznych dot. wielkości migracji,
- poznanie na podstawie różnych źródeł stanowisk państw europejskich i Polski wobec problemu uchodźców,
- poznanie przyczyn i skutków narastającej migracji,
- przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców gminy Turawa i Ozimek badającej stosunek w/w do uchodźców,
- poznanie ośrodków dla uchodźców w Polsce i ewentualnych kosztów z ich przyjęciem związanych,
- budowanie postawy otwartości i tolerancji wobec imigrantów politycznych, przełamywanie stereotypów.
Problemem w projekcie było przełamywanie barier i zmiana nastawienia młodych ludzi do imigrantów. Za główną przyczynę exodusu z Afryki, Bliskiego Wschodu i innych państw Azji uczniowie uznali wojnę w Syrii, strach o bliskich, trudną sytuację ekonomiczną ludzi, często głód, brak pracy i perspektyw w miejscu zamieszkania, nierówności społeczne - podział społeczeństw na biednych i bogatych oraz przyczyny religijne.
Sam temat okazał się dosyć trudny, szczególnie po wydarzeniach w Calais, Kolonii, Paryżu. Uczniowie zauważyli, że wraz z narastającą migracją zmienia się nastawienie społeczeństw europejskich do uchodźców. Rząd Polski i Węgier, a nawet mieszkańcy naszych opolskich gmin również nieprzychylnie ustosunkowują się do problemu migrantów. W Unii Europejskiej, w której brak solidarności w działaniu, powstają nowe mury, a Europa dzieli się.
Młodzież zadawała sobie pytanie, czy w takiej podzielonej Europie będzie się w przyszłości dobrze mieszkać i żyć?
W projekcie udział wzięli:
1. Justyna Bochenek,
2. Laura Klimas
3. Michelle Kutz
4. Aleksandra Lyp
5. Oliwia Salzbrunn
6. Adam Kowalczyk
7. Cezary Rogowski
Opiekunami uczniów byli: Barbara Russak i Sylwia Widawska.
Efekty pracy uczniów przedstawiono w postaci wystawy na korytarzu w segmencie C, II piętro oraz zostaną zaprezentowane w dniach 6-12.06 uczniom klas I na lekcjach wychowawczych. Zapraszamy do obejrzenia wystawy!.
S. Widawska, B.Russak
.