Gospodynie siedziały w kole. Prawdziwe cacka wyczarowywały z jajek. Wydawało się, że kwiaty misternie wyskrobane zaczną kłaniać się do słońca. Tak pięknie wyglądały, jak żywe. A ile przy tym śmiechu było...”

Ze wspomnień babci naszej gimnazjalistki 

„Dzieła sztuki na małej skorupce”

      Ważną rolę w popularyzacji ludowej kultury, tradycji naszych domów odegrał organizowany już po raz drugi w gimnazjum Konkurs Kroszonkarski. Wpisywał się on w piękne obchody Wielkiego Tygodnia, a jednocześnie stanowił kolejny etap projektu „Roczna podróż przez zwyczaje i obrzędy Śląska Opolskiego”.

    W Polsce tradycja zdobienia jaj sięga średniowiecznych czasów, a najstarsza znaleziona opolska pisanka liczy sobie tysiąc lat. Szanując zwyczaje naszych przodków, w zmaganiach konkursowych na najpiękniejsze wielkanocne jajo wzięło udział dwadzieścioro uczniów.

     W tajniki zdobienia jaj dawniej i dziś wprowadziły ich uczennice klasy II „c”- Wioletta Kądzioła oraz Dominika Bursy. Opowiedziały o różnorodnych, magicznych znaczeniach jaja, sposobach jego barwienia, symbolice kolorów, zabawach. Następnie uczniowie przystąpili do wymagającej sporej cierpliwości i precyzji pracy. Zdobiono jaja różnymi technikami, choć dominowało wyskrobywanie- metoda najbardziej popularna na Śląsku Opolskim polegająca na tworzeniu wzorów na zabarwionych jajkach przy pomocy nożyka, igły lub żyletki. Wielu gimnazjalistów, wzorem babć i mam, wykonywało kwiatowe wzory oraz zapisywało tradycyjne, świąteczne życzenia. Warto tu wspomnieć, iż kiedyś na jajkach pojawiały się rozmaite wiersze, które tworzyły nietypową formę korespondencji. Przykładem jest taki oto tekst: „Gdybyś mnie kochał i miłował, zamiast goryczy- kwiat byś darował”.

    Uczniowie tworzyli prawdziwe dzieła sztuki. A ile zapału musiały posiadać kiedyś kroszonkarki, jeśli przed II wojną światową każda gospodyni potrafiła wykonać czterysta- pięćset kroszonek?

 

     Wszystkie konkursowe  prace  były piękne, jednak na szczególne uznanie zasługiwały te, które zostały nagrodzone i wyróżnione: I miejsce zajęła Nicol Klohs z klasy II „b”, II-Magdalena Kulik z klasy II „a”, natomiast  III- Anna Lyp z klasy I „d”. Wyróżniono prace Patrycji Kolaski i Weroniki Kalińskiej z klasy III „b” oraz Fabiana Mansfelda z klasy I „e”.

     

Co powiedziałyby na to nasze babcie i prababcie? Z pewnością z aprobatą pokiwałyby głowami. A to najpiękniejszy dowód uznania.

Organizatorki: Sylwia Widawska, Joanna Dubiel-Stonoga i Marzena Wolicka- Mazurkiewicz.

Więcej zdjęć w Galerii na stronie szkoły.

 do góry