Uczymy się zwiedzjąc ciekawe miejsca w kraju - marzec 2015
W miesiącu marcu grupa uczniów naszego Gimnazjum brała udział w kolejnych zajęciach projektu „Dobra szkoła, dobra praca – mój wybór” . Tym razem tematyka spotkania koncentrowała się wokół tematyki związanej z wejściem Polski do Unii Europejskiej. W zeszłym roku minęło 10 lat od tego historycznego faktu, co stało się dla władz kraju i samorządowych powodem do dokonania wielu podsumowań. Zajęcia poprzedzone były poszukiwaniem przez uczniów śladów UE w naszej gminie i sporządzeniu stosownej dokumentacji w postaci zdjęć. Na wstępie spotkania uczniowie rozmawiali o powstaniu organizacji, jej celach, krajach założycielskich, symbolach i oczekiwaniach jakie wiązaliśmy z wejścia Polski do UE. Następnie analizowaliśmy dane statystyczne odszukane w internecie dotyczące konkretnych wskaźników takich jak wzrost PKB, zatrudnienie, bezrobocie, wzrost gospodarczy, wskażnik migracji, dzietności, dług publiczny, liczbę urzędników. Przeprowadziliśmy analizę SWOT, czyli wskazaliśmy słabe i mocne strony funkcjonowania Polski przez 10 , a właściwie już prawie 11 lat, w strukturach Unii. Zdaniem uczniów sukcesy przeważyły.
Zdjęcia wykonane przez uczniów na terenie miejsc zamieszkania uświadomiły wszystkim, jak duże środki wykorzystaliśmy, aby zmienić nasze otoczenie, co nowego pojawiło się w środowisku wiejskim i mieście Ozimek. Młodzież zauważyła, że wiele projektów sfinansowanych z funduszy unijnych realizowanych było na przestrzeni ostatnich lat także w naszej szkole:
- „ Człowiek - najlepsza inwestycja”-Projekt zajęć dodatkowych wspierających rozwój kompetencji kluczowych uczniów szkół gimnazjalnych województwa opolskiego w roku szk. 2010/2011”
- „Indywidualizacja szansą na lepszy start” - 2012/2013
- „Fascynujący Świat Nauki i Technologii” - 2014/2015
- „Dobra szkoła, dobra praca – mój wybór” - 2013/ 2014/2015
Kolejne marcowe zajęcia przebiegały pod hasłem „Kraków – miasto wpisane na listę UNESCO”. Poświęcone były poznaniu walorów turystycznych dawnej stolicy Polski i przygotowaniu się do zajęć edukacyjnych w Muzeum Przyrodniczym, na Wawelu i Podziemiach Rynku. Uczniowie planowali samodzielnie wycieczkę określając długość trasy, czas przejazdu, poszukując na planie miasta w Google Map wybranych ulic i obiektów oraz w dostępnych źródłach - informacji o zabytkach miasta.
Następnie w grupach przystąpili do wykonania prezentacji multimedialnych. Lekcja w Muzeum Przyrodniczym poświęcona będzie poznaniu środowiska lasu równikowego, dlatego uczniowie zapoznali się wstępnie z bogactwem tego ekosystemu. Na wystawach czasowych zobaczymy również okazy fauny plejstoceńskiej w tym min. słynnego, kompletnie zachowanego nosorożca włochatego odnalezionego w 1929 roku w Staruni. Należało więc przypomnieć wydarzenia kenozoiku, aby podczas zwiedzania mieć orientację w czytaniu tablicy stratygraficznej i kojarzyć fakty z przeszłości geologicznej Polski.
Uczniowie aktywnie i sumiennie wykorzystali czas zajęć projektu, aby zdobyć dodatkową wiedzę i rozwijać swą ciekawość poznawczą, a także nauczyć się planowania wycieczki szkolnej.
Opiekun grupy : Sylwia Widawska