Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży

 Szanowni Państwo!

 Jest nam bardzo miło poinformować, że Szkoła Podstawowa Nr 3 w Ozimku  jest w trakcie realizacji „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”. Po "Książkach Naszych Marzeń", obecnie otrzymane fundusze stworzyły możliwość zakupu kolejnych nowości wydawniczych. Mamy nadzieję, że dzięki nim oferta naszej biblioteki zyska na atrakcyjności, wzrośnie dostępność pozycji poszukiwanych i chętnie czytanych przez dzieci, zwiększy się zainteresowanie i aktywność czytelnicza naszych uczniów.

Systematyczne czytanie wzbogaca wyobraźnię, poszerza wiedzę i jest wspaniałym sposobem na spędzanie  wolnego czasu. Specjaliści zajmujący się rozwojem dzieci i młodzieży w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację następujących obszarów: podwyższenie kompetencji językowych i komunikacyjnych, poszerzenie wiedzy, poprawę koncentracji i pamięci, zwiększenie świadomości i zrozumienia emocji własnych i innych, rozbudzenie wyobraźni, wzrost umiejętności organizowania czasu wolnego i wypoczynku.

 A zatem:

  1.  Czytanie rozwija umiejętności językowe, wzbogaca słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. Czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia – kompetencji niezbędnej do właściwego funkcjonowania społecznego.
  2.  Czytanie poszerza wiedzę o świecie, uczy i zaspokaja potrzebę informacji. Książki przekazują wiele wartościowych wiadomości, a także ciekawostek z różnych dziedzin życia i nauki. Sprawia to, że czytający stają się mądrzejsi i inteligentniejsi.
  3.  Psycholodzy, wychowawcy, a także rodzice zauważają coraz większe trudności skupiania uwagi przez dzieci i młodzież. Wynika to z rosnącej liczby bodźców, jaka otacza ich w codziennym życiu. Jedną z aktywności, która pomaga wydłużać czas koncentracji jest właśnie systematyczne czytanie. Ćwiczenie koncentracji jest niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Stymuluje proces skupienia uwagi, usprawnia zdolność myślenia analitycznego.
  4.  Obcowanie z literaturą pozwala rozumieć i nazywać emocje oraz radzić sobie z nimi. Czytanie odpowiednich książek jest polecane jako forma leczenia psychoterapeutycznego uczniów nieśmiałych, nadmiernie agresywnych, z szeroko pojętymi trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym. Książka może pomóc zarówno w poznaniu sytuacji, z którymi maluch, czy nastolatek się nie zetknął, jak też posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których sam doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości.
  5.  Czytanie pobudza wyobraźnię. Czytając młody człowiek sam tworzy swoje wyobrażenie danej osoby, miejsca czy sytuacji. To on jest kreatorem scen, które dzieją się na kartach utworu.
  6.  Czytanie książki redukuje stres i wprawia w lepszy nastrój. To również jeden z najlepszych sposobów organizacji czasu wolnego. Podróż w świat wyobraźni daje wytchnienie i tak potrzebne współczesnym dzieciom i młodzieży - wyciszenie. Sprzyja zdrowiu psychicznemu i dobremu samopoczuciu.

Nie ma wątpliwości, że czytanie tworzy szanse na lepszą przyszłość naszych dzieci, przynosi mnóstwo korzyści intelektualnych i zadowolenia! Nie jest lekarstwem na wszystkie trudności w nauce, ale niewątpliwie jest jednym z najlepszych sposobów na ich uniknięcie. Wyrobienie nawyku regularnego czytania możliwe jest dzięki współpracy szkoły i domu. Pragniemy, aby Państwa dzieci, a uczniowie naszej szkoły, wyrośli na ludzi wykształconych, mądrych, światłych, obdarzonych  wyobraźnią,  kreatywnych, by zawsze towarzyszyła im ciekawość ludzi i świata. A ponieważ przed nimi jeszcze kilka etapów kształcenia, dbajmy o to, by zaszczepiać młodym ludziom potrzebę czytania i pielęgnować ich zainteresowanie książką. Po trzykroć WARTO!!!:)

 Nauczyciele bibliotekarze SP3

 (Tekst  na podst. oprac. p.Barbary Błyszczakowskiej)

 do góry