Działania profilaktyczne w ramach projektu

BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ

GZS SP nr 3 w Ozimku

listopad 2012 – luty 2013

  

Cele projektu 

  1. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole

  2. Uświadomienie uczniom potrzeby bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych i skutków dla rozwoju osobowego ryzykownych zachowań

  3. Doskonalenie umiejętności w zakresie dokonywania samooceny swojego zachowania

  4. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej, wrażliwości społecznej i asertywnych postaw wobec zagrożeń

  5. Propagowanie zdrowego stylu życia w sferze psychicznej i fizycznej

LISTOPAD – od 26.11.2012 r

1)    Obraz zespołu klasowego – diagnoza problemów klasowych/wychowawcy klas

2)  Przypomnienie Kodeksu Kulturalnego Ucznia i Szkolnego Kodeksu Zachowania

3)   Potrafimy się wspólnie bawić – zabawa andrzejkowa/SU

GRUDZIEŃ – „Rozwijanie inteligencji emocjonalnej i wrażliwości społecznej”

1)    „Mały Książe” – przedstawienie kółka teatralnego/p. W. Sękowska/04.12. na 4 godzinie

2)   Dlaczego warto pomagać innym i wspierać słabszych ?/ lekcje religii/p. A. Jucha

3)   05.12. – Dzień Wolontariusza  - wejścia 3 – osobowych drużyn z wolontariatu na 2 lub 3 godzinie na 10 minutowe prelekcje o idei wolontariatu

4)   Bajka o ciepłym i puchatym – klasy IV/godzina wychowawcza

5)   Bajki profilaktyczne – klasy II i III/wychowawcy klas

6)   Mówiące balony – klasy I/wychowawcy klas

7)   Poznajemy świat emocji – klasy V/godziny wychowawcze/M. Skonieczka

8)   Czym są emocje? – klasy I – III/wychowawcy klas

9)   Czym jest inteligencja emocjonalna – klasa VI/wychowawca klasy

10) Rozpoznawanie objawów fizjologicznych organizmu podczas doznawania różnych emocji – lekcje przyrody w klasach IV–V

11)  Czym jest stres i jak wpływa na funkcjonowanie człowieka? – lekcja przyrody w klasie VI

12) Zabawy ruchowe i relaksacyjne na rozładowanie trudnych emocji – lekcje wychowania fizycznego

13) „Muzyka łagodzi obyczaje” – prezentacja utworów muzycznych o charakterze relaksacyjnym/lekcje muzyki

14) Konkurs plastyczny – „Maski uczuć” dla klas V i wszystkich chętnych/lekcje plastyki

15) Konkurs literacki – Bajka lub fraszka o przyjaźni, pomocy, budzeniu wrażliwości na drugiego człowieka/ język polski IV - VI

16) Ubieranie „szkolnej choinki życzliwości” (po 06.12) -  choinka będzie na parterze (duża sztuczna) i wszyscy uczniowie włączają się w jej ozdobienie

  • Klasy I – np. po 1 długim łańcuchu
  • Klasy II i III – np. bombki, serduszka, jabłka z ważnymi wartościami/miłość, dom, rodzina, przyjaźń, pokój, empatia, pomoc itp.
  • Klasy IV – VI – np. aniołki z przesłaniem świątecznym dla wszystkich
  • Świetlica – np. uśmiechnięte  gwiazdki różnej wielkości

STYCZEŃ – „Przestrzeganie prawa, to obowiązek każdego”

1)    Odpowiedzialność prawna nieletnich/Prawna ochrona dóbr osobistych, w tym nietykalności osobistej – spotkanie dla VI klasy z przedstawicielami policji/M. Skonieczka

2)   Terytorium psychologiczne – moja przestrzeń osobista/relacje między chłopcami, a dziewczętami/ lekcje WDŻ

3)   Obowiązki i prawa ucznia,  relacje z innymi  – potrafię dokonać oceny swojego zachowania i stopnia wywiązywania się z obowiązków ucznia/lekcje wychowawcze

4)   Moja kultura osobista – zasady savoir-vivre /świetlica/biblioteka

5)   Po co nam normy, zasady i prawo ? – klasy I – III i lekcje historii w IV - VI

6)   Zasady udzielania pierwszej pomocy – klasy IV – VI/ p. V. Wińska

7)   Bezpieczne ferie – pogadanki dotyczące bezpiecznych zachowań w czasie ferii 

8)   Przeprowadzenie ankiety dotyczącej poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole/M. Skonieczka

LUTY – Sytuacje trudne i niebezpieczne

1)    Zdrowy styl życia  - lekcje przyrody

2)   Przypomnienie zasad przeciw agresji i przemocy w szkole

3)   Bezpieczne – niebezpieczne. Wiem, jak się zachować – klasy I - III

4)   Stop agresji i przemocy/Słowa, które ranią – lekcje wychowawcze IV - V

5)   Bezpieczny uczeń w sieci – lekcje informatyki

6)   Asertywna postawa wobec nacisku grupowego i zagrożeń – lekcja wychowawcza klasa VI/ M.Skonieczka

7)   Zasady udzielania pierwszej pomocy – klasy I – III/ p. V. Wińska

8)   Przerwa z pomysłem/Jak spędzać atrakcyjnie czas wolny? /SU

9)   Konkurs plastyczny – plakat/piktogramy – STOP agresji

           Koordynator projektu – M. Skonieczka

PS. Materiały i scenariusze dostępne u p. M. Skonieczki, zachęcam Państwa do włączenia się w realizację zadań profilaktycznych

 do góry