Harmonogram realizacji projektu "Bezpieczna Szkoła - Bezpieczny Uczeń"
Działania profilaktyczne w ramach projektu
BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ
GZS SP nr 3 w Ozimku
listopad 2012 – luty 2013
Cele projektu
-
Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole
-
Uświadomienie uczniom potrzeby bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych i skutków dla rozwoju osobowego ryzykownych zachowań
-
Doskonalenie umiejętności w zakresie dokonywania samooceny swojego zachowania
-
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej, wrażliwości społecznej i asertywnych postaw wobec zagrożeń
-
Propagowanie zdrowego stylu życia w sferze psychicznej i fizycznej
LISTOPAD – od 26.11.2012 r
1) Obraz zespołu klasowego – diagnoza problemów klasowych/wychowawcy klas
2) Przypomnienie Kodeksu Kulturalnego Ucznia i Szkolnego Kodeksu Zachowania
3) Potrafimy się wspólnie bawić – zabawa andrzejkowa/SU
GRUDZIEŃ – „Rozwijanie inteligencji emocjonalnej i wrażliwości społecznej”
1) „Mały Książe” – przedstawienie kółka teatralnego/p. W. Sękowska/04.12. na 4 godzinie
2) Dlaczego warto pomagać innym i wspierać słabszych ?/ lekcje religii/p. A. Jucha
3) 05.12. – Dzień Wolontariusza - wejścia 3 – osobowych drużyn z wolontariatu na 2 lub 3 godzinie na 10 minutowe prelekcje o idei wolontariatu
4) Bajka o ciepłym i puchatym – klasy IV/godzina wychowawcza
5) Bajki profilaktyczne – klasy II i III/wychowawcy klas
6) Mówiące balony – klasy I/wychowawcy klas
7) Poznajemy świat emocji – klasy V/godziny wychowawcze/M. Skonieczka
8) Czym są emocje? – klasy I – III/wychowawcy klas
9) Czym jest inteligencja emocjonalna – klasa VI/wychowawca klasy
10) Rozpoznawanie objawów fizjologicznych organizmu podczas doznawania różnych emocji – lekcje przyrody w klasach IV–V
11) Czym jest stres i jak wpływa na funkcjonowanie człowieka? – lekcja przyrody w klasie VI
12) Zabawy ruchowe i relaksacyjne na rozładowanie trudnych emocji – lekcje wychowania fizycznego
13) „Muzyka łagodzi obyczaje” – prezentacja utworów muzycznych o charakterze relaksacyjnym/lekcje muzyki
14) Konkurs plastyczny – „Maski uczuć” dla klas V i wszystkich chętnych/lekcje plastyki
15) Konkurs literacki – Bajka lub fraszka o przyjaźni, pomocy, budzeniu wrażliwości na drugiego człowieka/ język polski IV - VI
16) Ubieranie „szkolnej choinki życzliwości” (po 06.12) - choinka będzie na parterze (duża sztuczna) i wszyscy uczniowie włączają się w jej ozdobienie
- Klasy I – np. po 1 długim łańcuchu
- Klasy II i III – np. bombki, serduszka, jabłka z ważnymi wartościami/miłość, dom, rodzina, przyjaźń, pokój, empatia, pomoc itp.
- Klasy IV – VI – np. aniołki z przesłaniem świątecznym dla wszystkich
- Świetlica – np. uśmiechnięte gwiazdki różnej wielkości
STYCZEŃ – „Przestrzeganie prawa, to obowiązek każdego”
1) Odpowiedzialność prawna nieletnich/Prawna ochrona dóbr osobistych, w tym nietykalności osobistej – spotkanie dla VI klasy z przedstawicielami policji/M. Skonieczka
2) Terytorium psychologiczne – moja przestrzeń osobista/relacje między chłopcami, a dziewczętami/ lekcje WDŻ
3) Obowiązki i prawa ucznia, relacje z innymi – potrafię dokonać oceny swojego zachowania i stopnia wywiązywania się z obowiązków ucznia/lekcje wychowawcze
4) Moja kultura osobista – zasady savoir-vivre /świetlica/biblioteka
5) Po co nam normy, zasady i prawo ? – klasy I – III i lekcje historii w IV - VI
6) Zasady udzielania pierwszej pomocy – klasy IV – VI/ p. V. Wińska
7) Bezpieczne ferie – pogadanki dotyczące bezpiecznych zachowań w czasie ferii
8) Przeprowadzenie ankiety dotyczącej poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole/M. Skonieczka
LUTY – Sytuacje trudne i niebezpieczne
1) Zdrowy styl życia - lekcje przyrody
2) Przypomnienie zasad przeciw agresji i przemocy w szkole
3) Bezpieczne – niebezpieczne. Wiem, jak się zachować – klasy I - III
4) Stop agresji i przemocy/Słowa, które ranią – lekcje wychowawcze IV - V
5) Bezpieczny uczeń w sieci – lekcje informatyki
6) Asertywna postawa wobec nacisku grupowego i zagrożeń – lekcja wychowawcza klasa VI/ M.Skonieczka
7) Zasady udzielania pierwszej pomocy – klasy I – III/ p. V. Wińska
8) Przerwa z pomysłem/Jak spędzać atrakcyjnie czas wolny? /SU
9) Konkurs plastyczny – plakat/piktogramy – STOP agresji
Koordynator projektu – M. Skonieczka