Dokumenty szkolne

Dobra szkoła, dobra praca - mój wybór

"Uczymy się zwiedzając ciekawe miejsca w kraju" i "Z lupą przez świat" - Z wizytą w Krakowie (maj 2015)

      logo                                                                              logo

W dniu 09 maja 2105r. odbyła się kolejna już wycieczka w ramach projektu „Dobra szkoła, dobra praca - mój wybór”. Tym razem pojechaliśmy do Krakowa- dawnej stolicy Polski,  aby poczuć klimat wydarzeń z przeszłości, poznać historię miasta, jego ważniejsze zabytki i odbyć lekcję w Muzeum Przyrodniczym PAN. Po przyjeździe do Krakowa z planami miasta w rękach spróbowaliśmy się zlokalizować, a następnie  przenieśliśmy się prawie na dwie  godziny do lasu deszczowego. W realistycznie odtworzonej dżungli mogliśmy poznać florę i faunę tego ekosystemu. Stojąc przy  wodospadzie, a także dzięki panującej  odpowiedniej temperaturze i wilgotności powietrza poczuliśmy  się jak w prawdziwym  brazylijskim  czy afrykańskim lesie. Słychając nagrania śpiewu ptaków i krzyków małp można było zobaczyć  tamaryny białoczube, jedne z najmniejszych i najrzadszych małpek na świecie, groźne boa dusiciele, chodzące po szybach kolorowe gekony i drapieżne warany  oraz wiele innych ciekawych gatunków gadów i płazów.

Ponadto zobaczyliśmy liany, epifity, czyli gatunki rosnące na skałach i drzewach, rośliny naziemne oraz te, których owoce i ziarna człowiek wykorzystuje w życiu codziennym, np. bananowce, kawowce, pieprzowce. Uczniowie wzięli także udział w warsztatach muzealnych,  rozpoznawali owoce,  gatunki roślin  i wypełniali indywidualnie  karty pracy. Kolejna  ekspozycja, którą można było zwiedzić  w Muzeum Przyrodniczym przedstawiała kopalne szczątki wymarłych zwierząt należących do tzw. megafauny plejstoceńskiej. Na wystawie zobaczyliśmy  jedynego na świecie zachowanego w całości, wraz ze skórą i tkankami miękkimi nosorożca włochatego, odkrytego w 1929 r. w Staruni koło Stanisławowa. Obok prezentowane były  również kopalne szczątki mamutów, niedźwiedzia jaskiniowego oraz jelenia olbrzymiego.

Po zakończonej lekcji udaliśmy się zgodnie z planem miasta na Wawel, aby podziwiać piękne arrasy i wyposażenie Komnat Królewskich. Tutaj  przewodnik wielokrotnie sprawdzał wiedzę historyczną naszych uczniów. Zarówno w Muzeum jak i na zamku nie musieliśmy się powstydzić naszych wychowanków. Na wyróżnienie zasłużyli Czarek Rogowski, Adam Kowalczyk i Tomek Paczkowski  z kl. ID, którzy wykazali się dużą wiedzą  zarówno z  biologii, geografii jak i historii.

Po zwiedzeniu Wawelu zrobiliśmy sobie przerwę na obiad i chwilę odpoczynku. Musieliśmy się spieszyć, gdyż czekałą na nas kolejna atrakcja- szlak turystyczny po podziemiach Rynku Głównego pod nazwą „Śladem europejskiej tożsamości Krakowa”. Dzięki  technikom multimedialnym mogliśmy się przenieść się do czasów lokacji miasta na prawie magdeburskim, poznać zarówno jego rozwój w kolejnych wiekach  jak i życie oraz główne zajęcia mieszkańców, sposób pochówku, wytwarzane przedmioty codziennego użytku. 

Gdy zegar na wieży Kościoła Mariackiego wybijał godz. 17.00 wyszliśmy z Podziemi tak jak było to zaplanowane wspólnie przez grupę i zadowoleni mogliśmy udać się w drogę powrotną do Ozimka. Sprawny przebieg wycieczki pozwolił nam na  stu procentową realizację celów dydaktycznych. Mijając tłumy turystów jednego byliśmy pewni, że Kraków, to nie tylko stolica kulturalna Europy, ale i prawdziwa wieża  Babel.

Sylwia Widawska, Malgorzata Szura

człowiek – najlepsza inwestycja”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
SAM_6408DSC03492DSC03506DSC03515DSC03605DSC03628SAM_6436SAM_6410
  • Data aktualizacji: 2019-09-18 17:52
  • |
  • Licznik odwiedzin: 3 367 040