"Uczymy się zwiedzając ciekawe miejsca w kraju" i "Z lupą przez świat" - Z wizytą w Krakowie (maj 2015)
W dniu 09 maja 2105r. odbyła się kolejna już wycieczka w ramach projektu „Dobra szkoła, dobra praca - mój wybór”. Tym razem pojechaliśmy do Krakowa- dawnej stolicy Polski, aby poczuć klimat wydarzeń z przeszłości, poznać historię miasta, jego ważniejsze zabytki i odbyć lekcję w Muzeum Przyrodniczym PAN. Po przyjeździe do Krakowa z planami miasta w rękach spróbowaliśmy się zlokalizować, a następnie przenieśliśmy się prawie na dwie godziny do lasu deszczowego. W realistycznie odtworzonej dżungli mogliśmy poznać florę i faunę tego ekosystemu. Stojąc przy wodospadzie, a także dzięki panującej odpowiedniej temperaturze i wilgotności powietrza poczuliśmy się jak w prawdziwym brazylijskim czy afrykańskim lesie. Słychając nagrania śpiewu ptaków i krzyków małp można było zobaczyć tamaryny białoczube, jedne z najmniejszych i najrzadszych małpek na świecie, groźne boa dusiciele, chodzące po szybach kolorowe gekony i drapieżne warany oraz wiele innych ciekawych gatunków gadów i płazów.
Ponadto zobaczyliśmy liany, epifity, czyli gatunki rosnące na skałach i drzewach, rośliny naziemne oraz te, których owoce i ziarna człowiek wykorzystuje w życiu codziennym, np. bananowce, kawowce, pieprzowce. Uczniowie wzięli także udział w warsztatach muzealnych, rozpoznawali owoce, gatunki roślin i wypełniali indywidualnie karty pracy. Kolejna ekspozycja, którą można było zwiedzić w Muzeum Przyrodniczym przedstawiała kopalne szczątki wymarłych zwierząt należących do tzw. megafauny plejstoceńskiej. Na wystawie zobaczyliśmy jedynego na świecie zachowanego w całości, wraz ze skórą i tkankami miękkimi nosorożca włochatego, odkrytego w 1929 r. w Staruni koło Stanisławowa. Obok prezentowane były również kopalne szczątki mamutów, niedźwiedzia jaskiniowego oraz jelenia olbrzymiego.
Po zakończonej lekcji udaliśmy się zgodnie z planem miasta na Wawel, aby podziwiać piękne arrasy i wyposażenie Komnat Królewskich. Tutaj przewodnik wielokrotnie sprawdzał wiedzę historyczną naszych uczniów. Zarówno w Muzeum jak i na zamku nie musieliśmy się powstydzić naszych wychowanków. Na wyróżnienie zasłużyli Czarek Rogowski, Adam Kowalczyk i Tomek Paczkowski z kl. ID, którzy wykazali się dużą wiedzą zarówno z biologii, geografii jak i historii.
Po zwiedzeniu Wawelu zrobiliśmy sobie przerwę na obiad i chwilę odpoczynku. Musieliśmy się spieszyć, gdyż czekałą na nas kolejna atrakcja- szlak turystyczny po podziemiach Rynku Głównego pod nazwą „Śladem europejskiej tożsamości Krakowa”. Dzięki technikom multimedialnym mogliśmy się przenieść się do czasów lokacji miasta na prawie magdeburskim, poznać zarówno jego rozwój w kolejnych wiekach jak i życie oraz główne zajęcia mieszkańców, sposób pochówku, wytwarzane przedmioty codziennego użytku.
Gdy zegar na wieży Kościoła Mariackiego wybijał godz. 17.00 wyszliśmy z Podziemi tak jak było to zaplanowane wspólnie przez grupę i zadowoleni mogliśmy udać się w drogę powrotną do Ozimka. Sprawny przebieg wycieczki pozwolił nam na stu procentową realizację celów dydaktycznych. Mijając tłumy turystów jednego byliśmy pewni, że Kraków, to nie tylko stolica kulturalna Europy, ale i prawdziwa wieża Babel.
Sylwia Widawska, Malgorzata Szura